dinsdag 8 december 2015

Magazijnverkopen in Waalwijk december 2015

Afgelopen week was het weer raak op de bedrijventerreinen van Waalwijk; de ene uitverkoop na de andere. Fred de la B., JJ footwear en Mc Gregor hielden weer zogenaamde fabrieksverkopen op de verschillende bedrijventerreinen van Waalwijk. Duizenden mensen kwamen hier weer op af om met volle zakken weer te vertrekken. Hierbij gaat het, aan de vele dure en lukraak in de berm geparkeerde auto's te zien, niet om de minder bedeelden uit onze samenleving maar om koopkrachtige consumenten, die eigenlijk in het centrum zouden moeten vertoeven. Ik vind het ronduit stuitend dat de gemeente Waalwijk deze fabrieksverkopen ondersteunt terwijl de gehele detailhandel in Waalwijk hieronder lijdt. 

Bovendien:

Waar zijn de parkeermeters? 
Waar zijn de hinderlijke slagbomen? 
Waar is parkeerbeheer en handhaving? 
Waarom betalen deze bedrijven geen reclamebelasting? 
Waarom kan daar alles en worden de ondernemers in het centrum in alles afgeknepen en beperkt in hun ondernemen? 
Waar is de vergunning om op grote schaal aan consumenten te mogen verkopen?
Hoe zit het met de veiligheid? 





Onderzoek van Inretail laat bovendien zien dat er voor tientallen miljoenen euro's per jaar door consumenten word besteed tijdens deze fabrieksverkopen. Waalwijk is koploper, immers hier kan en mag alles. Dit kan toch niet zo doorgaan? 

Ik ben met een aantal collega's uit het land gaan kijken afgelopen week en zij waren stomverbaasd dat dit op zo'n grote schaal plaatsvindt in Waalwijk. Ik vraag mij al jaren af waarom dit maar door kan gaan? Bovendien kost het de gemeente enorm veel geld. 

Rekenvoorbeeld fabrieksverkopen: 

Schoenverkoop bekend merk:

300 bezoekers per uur (zie foto's) , 250 kopende klanten x 2 paar = 500 paar maal gem. prijs € 100,-  = € 50.000,  € 50.000,- x 9 uur = € 450.000,- per dag,  
€ 450.000,- x 3 dagen is € 1.350.000,- 
De jaaromzet van 3 winkels in het centrum! Doe dit even maal 2x per jaar en u heeft een idee waar we over praten. Veel mensen kopen overigens wel 4 paar om ze vervolgens met winst op marktplaats te verkopen. Wie betaalt daar de BTW over? De detailhandel moet wel 21 % betalen. Ik kan nog legio argumenten opsommen maar de casus is duidelijk lijkt me. 

Al deze bezoekers zouden het centrum verlevendigen met impuls aankopen en een gezellig kopje koffie erbij.

Nadeel voor de gemeente:

300 bezoekers per uur per bedrijf: 2 per auto is 150 auto’s per uur x (gemiddeld) € 1.50 = € 225,00 per uur ,
9 x € 225,- = € 2025,- per dag 
3 x € 2025,- = € 6075 per drie dagen.
Reken even x 2 per jaar en dat maal 5 fabrieksverkopen = € 60.750,- parkeergeld voor de gemeente. 
Hier zou de gemeente Waalwijk een aantal sportclubs blij mee kunnen maken lijkt mij. Dit zijn alleen gemiste parkeergelden voor de   fabrieksverkopen, ik heb het niet over de klant van de AH die in het centrum moet betalen en bij de PLUS gratis kan parkeren. 

Naast deze steeds terugkerende magazijnverkopen aan particulieren lijkt er steeds meer een verschuiving plaats te vinden van detailhandel in het centrum naar detailhandel op het bedrijventerrein. Naast de meubelwinkels en bouwmarkten, met overigens een steeds groter assortiment (branchevreemde) kleine artikelen, zijn er ook steeds meer  “winkels”  op het bedrijventerrein van Waalwijk. Om de zgn 1500m2 regel te omzeilen verhuren winkels aan de woonboulevard vierkante meters " onder " dmv zogenaamde shop in shop formules.
Een dierenwinkel, motorkledingwinkels, een winkel met haarproducten, een fietsenwinkel, een lampenwinkel, woninginrichting en zelfs een, overigens zeer goed, chinees restaurant. Allemaal winkels die vroeger in het centrum van Waalwijk zaten en die veel vaak grote panden leeg achter laten. Dit alles opgeleukt door een oliebollen- en loempiakraam. " JYSK " is de laatste aanwinst en volgens de district manager van dit Deense bedrijf heeft Jysk lang gezocht naar de " best mogelijke " locatie; naast de Plus op de woonboulevard Zanddonk dus. In Etten-leur zijn ze overigens gewoon gevestigd in het centrum.
Ik vraag mij ook af waarom deze winkels geen reclamebelasting betalen zoals de winkels in het centrum en waarom de klanten in het centrum parkeerbelasting moeten betalen en de klanten op de bedrijventerreinen niet? 



De Jumbo is vertrokken uit het centrum en op het 
bedrijventerrein is recent een Plussupermarkt geopend. Hoe lang duurt het nog voordat de speelgoedwinkels, blokker, Xenos, intersport, de anwb winkel en andere fietsenwinkels naar  "winkelcentrum zanddonk"  vertrekken? En eigenlijk kan ik ze geen ongelijk geven, maar het klopt allemaal niet. Als ondernemer vraag ik me ook af waarom ik nog in een lege Grotestraat moet zitten. Ik moet mijn klanten laten betalen voor het parkeren, mag de plaatselijke verenigingen en centrumactiviteiten sponsoren, en als dank mag ik vervolgens de hoofdprijs voor alle plaatselijke belastingen betalen. Ik denk dat ik ook maar eens moet gaan overwegen om buiten het centrum te gaan rondkijken.

Geen opmerkingen: